O modelo de muller baixo o franquismo.

Xosé Álvarez

A gran achega da 2ª República en relación ás mulleres foi a consecución da igualdade legal, a consideración de cidadás cos mesmos dereitos que os homes; foi un proceso que non rematou na súa totalidade pero que supuxo avances significativos nalgúns aspectos. Configurouse así un novo modelo de muller autónoma, que podía decidir o seu futuro. Fronte a este modelo, o franquismo ten como un dos piares do réxime a familia católica e a muller será a transmisora e formadora dos valores tradicionais; o modelo de muller é o de esposa e nai, sendo o fogar o centro da súa vida. A propia Sección Femenina nas súas publicacións lembraba acotío a condición submisa da muller:

 “La idea de toda mujer a pesar de cuanto ella quiera simular – o disimular – no es más que un eterno deseo de encontrar a quien someterse. La dependencia voluntaria, la ofrenda de todos los minutos, de todos los deseos y las ilusiones, es el estado más hermoso, porque es la absorción de todos los malos gérmenes – vanidad, egoísmo, frivolidad – por el amor.” (Revista Medina, 13-8-1944.)

  Para o réxime franquista a muller tiña o seu lugar na casa, ao coidado da familia e realizando as tarefas domésticas; cunha agulla podía realizarse totalmente sen necesidade de traballar no exterior:

“¿Qué haría una mujer sin su aguja? Con ella es como un hada; cose, borda, teje, crea todas las fantasías de su imaginación […] La aguja es, por tanto, la mejor compañera de la mujer.” (Anuario da Sección Femenina, 1941)

la buena esposa

     A revista “Y” da Sección Femenina tamén ten clara a misión da muller e os traballos propios da condición feminina, contraposta á condición loitadora do home:

“Tú no naciste para luchar; la lucha es la condición del hombre y tu misión excelsa de mujer está en el hogar. Trabajarás, sí; el Nacional-Sindicalismo no admite socialmente a los seres ociosos, pero trabajarás racionalmente, mientras seas soltera, en tareas propias de tu condición de mujer. Después, cuando la vida te lleve a cumplir tu misión de madre, el trabajo será unicamente tu hogar.”

         O inspector do ensino Adolfo Maíllo, no seu libro Educación y Revolución (1943)  pon un exemplo claro afirmando que, para unha muller, era moito máis positivo e práctico que saber que os tres ángulos dun triángulo eran dous rectos o saber preparar un prato de patacas de seis formas distintas para aumentar a estima do home, a gratitude dos fillos e a paz do fogar. No seguinte texto explica (perdoémoslle a consideración da muller como unha cousa máis) o papel que a sociedade tenlle reservado á muller:

“Cada cosa en su sitio. Y el de la mujer no es el foro, ni la clínica, ni el laboratorio, ni el taller o la fábrica, sino el hogar, cuidando de la casa y de los hijos, formando los hábitos primeros y fundamentales de su vida volitiva y poniendo en los ocios del marido una suave lumbre de espiritualidad y de amor.”

O varón era a máxima autoridade da casa e como tal había que tratalo; aínda que a tan difundida e citada “Guía de la buena esposa”, atribuída á Sección Femenina, sexa falsa, non faltan publicacións desa organización falanxista que coincidan con algunhas desas afirmacións. A propia Pilar Primo de Rivera, xefa nacional, a quen o inefable escritor fascista Giménez Caballero propuxo para casar con Hitler e ser orixe dunha estirpe que gobernase o futuro imperio hispano-xermano, non parece ter moi bo concepto da capacidade intelectual da muller e explicáballe ás afiliadas, no primeiro consello nacional do SEM (ABC, 6-2-1943) que:

 “Las mujeres nunca descubren nada: les falta desde luego, el talento creador, reservado por Dios para inteligencias varoniles; nosotras no podemos hacer nada más que interpretar mejor o peor lo que los hombres han hecho.”

Mandamientos
Coñac

Tampouco Pilar estaba moi lonxe das ideas do psiquiatra militar Vallejo-Nájera, a quen algúns cualifican como o Mengele español, que sostiña que:

 “El psiquismo femenino tiene muchos puntos de contacto con el infantil y el animal, cuando desaparecen los frenos que contienen socialmente a la mujer […] entonces despiértase en el sexo femenino el instinto de crueldad y rebasa todas las posibilidades imaginadas precisamente por faltarle las inhibiciones inteligentes y lógicas.”

 (Eugenesia de la Hispanidad y regeneración de la Raza. 1937)

 Para un home en idade de formar unha familia, o xesuíta Saturnino Junquera explica con detemento, sen aforrar detalle, as condicións que debe reunir a futura esposa, nai e educadora dos fillos e, como non?, de bo conformar:

 “Esa es la muchacha que te conviene, una joven modesta, prudente, trabajadora, una joven capaz de dirigir una casa, que sepa lavar, cocinar, recibir a las visitas, mandar en la servidumbre, una joven que sepa ser madre y educadora de sus hijos, una joven sacrificada, afable, delicada y de buen conformar.” (S. Junquera, 1954)

 O tamén xesuíta Herrera apunta profeticamente o perigo que nos pode agardar no futuro no caso de que non se tomen medidas para apartar a muller do traballo fóra do fogar:

 “¡Quién se va a encargar el día de mañana del gobierno de la familia! En los quehaceres propios de la mujer, ¿va a ser el marido? Las consecuencias, fatales para el hogar, las ve cualquiera.

(Herrera Oria, E. Historia de la Educación Española desde el Renacimiento, 1941)

 A orixe deste problema apúntao o citado Maíllo; para el todo nacera con certas ideoloxías e había que apartar a muller desa influencia se queríamos apartala do perigo e que tomara o camiño axeitado:

 “Hincharon las velas de aquel feminismo absurdo que iba desde la sufragista masculinizada y la heroína de novela ibseniana (que en lugar de hijos y amor a su hogar tenía conflictos espirituales) hasta la compañera marxista, desvinculada de su auténtico destino de mujer para entregarse con su eventual pareja a campañas de agitación y propaganda revolucionaria.”

Bella Aurora
Florita

                    Os costumes.

O padre Antiñolo precisa os axentes que influían no deterioro dos sans costumes das mulleres hispanas; dentro do contubernio xudeu-masónico-comunista que sinalara o invicto Caudillo, podería pensarse en que fora o comunismo o inspirador; xa un alto cargo franquista afirmara que o demo aparecíaselle a Stalin nun pozo de petróleo de Bakú para darlle instrucións en persoa. A moda tiña un papel relevante na perdición da muller e neste negociado eran outros os instigadores: “El modisto, instrumento más o menos de cerca manejado por la masonería” (Antiñolo, E. ¡Adelante!, 1942)

Non parece coincidir na orixe das causas o psiquiatra militar Vallejo Nájera para quen o comunismo era o axente principal no contubernio; neste caso utilizaban a táctica do “comunismo sexual”, que xa estenderan na Unión Soviética:

Padecemos fuerte marejada de comunismo sexual, gracias a una organización que fríamente propaga la depravación y el libertinaje, con arreglo a una táctica internacional maduramente premeditada. Los comunistas rusos esfuérzanse porque en el mundo entero se extiendan las prácticas que han llevado las mujeres rusas a la más abyecta e infame degradación. Datos tomados de publicaciones oficiales o de la prensa soviética permiten adquirir informes concretos sobre la vida sexual en Rusia. Según dichos informes oficiales, «la mayoría de las jovencitas rusas de doce y trece años están desfloradas».[1]

 No ámbito estritamente político, o gobernador e xefe provincial do Movimiento de Ourense, en 1943, proporcionábanos outra pista sobre a orixe da perda de consideración e atractivo da muller diante do home: a perda da españolidade debida á influencia de películas e modas estranxeiras.

“Vivimos en un país en el que tradicionalmente se ha rendido un verdadero culto a la mujer y en el que la galantería del hombre era proverbial. Desgraciadamente esto va desapareciendo poco a poco para ser sustituído por un trato de igualdad que está en abierta pugna con nuestras costumbres. Y este cambio, ¿sabéis a qué es debido? Pues sencillamente, no a que el hombre haya variado ni perdido esa galantería que en el español es innata, sino simplemente a que la mujer ha querido olvidarse de ser española, para convertirse en ese tipo de mujer standard que han popularizado las películas extranjeras y que desde luego carece de aquellas virtudes raciales que tan adorables encontraban los hombres y que eran precisamente las que motivaban nuestra galantería. Cuando el hombre encuentra una mujer verdadera que reúne esas cualidades de piedad, pudor y abnegación que caracterizan a la mujer de nuestra raza, yo os aseguro, camaradas de la Sección Femenina, que entonces esa galantería innata en el español surge inmediatamente para rendirla a los pies de lo que constituye el ideal de un caballero.”

[1]      Vallejo-Nájera. Eugenesia de la Hispanidad y regeneración de la raza. Ed. Española, Burgos, 1937.

          A pesares do que puidera considerarse polo seu celibato, os eclesiásticos parecen ter un amplo coñecemento en todo o relacionado coa problemática feminina; o padre Maximiliano Mazzel, facendo gala dos seus coñecementos en avances científicos, aduce razóns médicas contra a lixeireza no vestido:

 “Médicos afamados certifican que los vestidos demasiado cortos, las medias transparentes, los escotes excesivos y los brazos desnudos acarrean graves daños a las mujeres pues provocan dolencias por el frío y la humedad.” (Mazzel, M. Pureza y alegría. 1961.)

 Á parte das razóns médicas, o padre Enciso considera que o vestido deshonesto é a ruína da moral pública pois converte a muller nunha “sacerdotisa del culto a la carne” que, cando pasa pola rúa, vai

“encendiendo en los que la admiran la llama de la sensualidad, desatando las repugnantes pasiones que bullen en los más bajos fondos de lo humano, despertando pensamientos impuros, excitando deseos deshonestos y lanzando a muchos por la pendiente de la impureza, por la que se precipitan rapidamente en el sucio abismo de la vida reptil.” (Enciso, E. ¡Muchacha!. 1968.)

 Ademais das paixóns e o dano moral consecuente que a muller sensual provoca no elemento masculino, a sensualidade causa diversos danos na propia muller; as súas cualidades físicas sofren un grave deterioro que tamén se aprecia na orde psíquica. O padre García Figar escribía na revista Medina (1945):

 “La mujer sensual tiene los ojos hundidos, las mejillas descoloridas, transparentes las orejas, apuntada la barbilla, seca la boca, sudorosas las manos, quebrado el talle, inseguro el paso y triste todo su ser. 

     Espiritualmente, el entendimiento se oscurece, se hace tardo a la reflexión; la voluntad pierde el dominio de sus actos y es como una barquilla a merced de las olas; la memoria se entumece. Sólo la imaginación permanece activa, para su daño, con la representación de imágenes lascivas, que la llenan totalmente. De la mujer sensual no se ha de esperar trabajo serio, idea grave, labor fecunda, sentimiento limpio, ternura acogedora.”

enciclopedia

          Diante do perigo, varios bispos non deixar de tomar medidas e impartir instrucións sobre o xeito correcto de vestirse; o propio cardeal Pla y Deniel opina sobre o escote: “Es contra la modestia el escote y los hay tan atrevidos que pudieran ser gravemente pecaminosos por la deshonesta intención que revelan o por el escándalo que producen”. Moi relacionadas con estas admonicións están as normativas ditadas polos gobernadores civís e alcaldes respecto ao baño nas praias. Selecciono algúns dos artigos referidos a Pontevedra

Se prohibe bañarse en las playas de la provincia sin traje adecuado. Los hombres traje completo. Las mujeres traje completo y falda.

No se permite pasearse ni estacionarse en las playas en traje de baño si no se va cubierto con albornoz.

Nadie podrá hacer tránsito por las calles con albornoz, ni se consentirá que nadie baje a las playas en traje de baño, ni aún cubriéndose con el albornoz.

Referente á praia dos Praceres establécese:

 En esta playa se establecen dos zonas: una que estará debidamente indicada, que se reservará exclusivamente para mujeres y niños y por la cual no podrán pasar los hombres, ni tampoco bañarse. La otra zona será mixta, si bien en la parte comprendida entre la anteriormente indicada y la Casa de Baños, no podrán utilizar las casetas los hombres; ni las mujeres las del otro lado de dicha Casa.

           Rematamos o apartado referido á vestimenta co acendido alegato do padre Ayala, que se indigna coas modas atentatorias contra o pudor:

 “¡Pierna al aire hasta el muslo, brazos al descubierto hasta cerca del sobaco, escotes en el pecho y en la espalda, vestidos ceñidos al cuerpo de un modo inverecundo! ¡ Casi van peor que desnudas!.” (Ayala, A. Consejos a los Jóvenes, 1947)

bañador

   A educación.

            Esta concepción da muller ten o seu reflexo no sistema educativo: o franquismo, no seu labor de desmantelamento da reforma educativa republicana, suprimiu a coeducación e implantou a escola diferenciada na que, ademais da separación de nenos e nenas nas escolas, o currículo era distinto. Na educación dos nenos facíase fincapé na formación de tipo intelectual, na das nenas primaba o sentimental e as ensinanzas  do fogar ou de economía doméstica. A propia Lei do ensino primario do 17 de xullo de 1945  deixábao ben claro: “la educación primaria femenina preparará especialmente para la vida del hogar, artesanía e industria doméstica”. (Art. 11).

Era necesaria unha educación específica para as mulleres que superara o “error sectario”, cometido pola República, de compartir educación cos homes e nas mesmas condicións e que apartara a muller da súa misión como nai de familia. A coeducación, segundo o mentado Maíllo, non deixaba de ser unha “inmundicia moral y pedagógica”.

            Un exemplo inmellorable do papel que a escola franquista destina para a muller podemos atopalo no seguinte escrito do xa citado pedagogo Adolfo Maíllo (1943):

  “En primer lugar, se impone una vuelta a la sana tradición que veía en la mujer la hija, la esposa y la madre y no la “intelectual” pedantesca que intenta igualar al varón en los dominios de la Ciencia”.

            Nas escolas impartíanse materias específicas para as nenas como eran labores ou ensinanzas do fogar. Esta menor importancia que se lle concedía á formación intelectual das nenas facía que  fose habitual o abandono escolar a idades temperás, pois moitas rapazas contribuían a facer os traballos da casa e algunhas asistían a talleres de costura ou semellantes. Debemos tamén considerar o importante papel que ten o chamado currículo oculto[1]; nas enciclopedias e outros libros utilizados na escola atopamos varios exemplos. Un deles podemos aprecialo na figura 1, nela aparecen claramente diferenciadas as tarefas  de cada un deles: a nai e a nena en tarefas relacionadas co traballo no fogar e o pai e o fillo en tarefas intelectuais.

Na rivalidade entre a Falanxe e a Igrexa para controlar o mundo educativo, o trunfo da segunda foi claro quedando a primeira relegada á formación do “espíritu nacional”, actividades deportivas e as “labores del hogar”. A fascinación das militantes da Sección Femenina pola organización homóloga da Alemaña nazi NS-Frauenschaft, con aquelas mulleres teutonas que facían ximnasia lixeiras de roupa, non foi quen de ir máis alá dos castos pololos das mulleres patrias. O certo é que tampouco precisaban moito facer estes exercicios ximnásticos; os labores do fogar non tiñan nada que envexar á máis completa programación de educación física:

 “Una mujer que tenga que atender a las faenas domésticas con toda regularidad, tiene ocasión de hacer tanta gimnasia como no lo hará nunca, verdaderamente, si trabajase fuera de casa. Solamente la limpieza y abrillantado de los pavimentos constituye un ejemplo eficacísimo, y si se piensa en los movimientos que son necesarios para quitar el polvo de los sitios altos, limpiar los cristales, sacudir los trajes, se darán cuenta que se realizan tantos movimientos de cultura física que, aún cuando no tienen como finalidad la estética del cuerpo, son igualmente eficacísimos precisamente para este fin.” (Revista Teresa da S.F. 1961)

[1]      Considérase currículo oculto ao conformado por todas as aprendizaxes que se adquiren na escola aínda que non estean incorporadas ao currículo oficial; neste caso sería a transmisión duns valores a través da imaxe e non dun xeito explícito.

elocuencia

       O inspector do ensino Adolfo Maíllo non deixaba de minusvalorar a preparación intelectual da muller fronte os saberes requiridos no fogar:

 “Legiones de bachilleras que saben acaso mucha Trigonometría y Química, pero son incapaces de freír un huevo y zurcir un calcetín; no digamos el sacrificio oscuro, pero santo, que a diario exige de la mujer el cuidado y dirección de un hogar.” (Maíllo, A. Educación y Revolución. 1943)

 O nunca suficientemente valorado padre Vilariño ofrece a solución axeitada que debería terse en conta na educación das mulleres:

“Yo no creo que tengan las niñas ni necesidad ni tiempo para aprender tantas cosas como se las enseñan o quieren enseñar. Inglés, francés, física, química, astronomía, historia sagrada, historia universal, historia de España, historia natural…son demasiadas historias para lo que tiene aprender una mujer. […] Se enseña a las niñas muchas cosas inútiles, muchas cosas extranjeras, muchas franceserías e ingleserías, mucha lectura, muchas cosas vanas y muchas curiosidades, todo menos el ser mujeres, el ser españolas y el ser verdaderamente virtuosas” (Vilariño, R. De bromas y veras. 1952)

 Ademais, como no caso da moda, o estudar podía ter graves riscos para a saúde das mulleres producindo doenzas importantes; escoitemos nada menos que ao presidente da Real Academia de Medicina barcelonesa, doutor Corominas:

 “Jóvenes adolescentes que han perdido el apetito, les aquejan insomnios, padecen frecuentes jaquecas, se sienten decaídas, sufren desarreglos menstruales y presentan los síntomas de la cloroanemia: son estudiantes de bachillerato superior que han de hacer esfuerzos superiores a su capacidad física e intelectual para seguir con provecho los estudios.”

 E todo iso cun simple bacharelato!, non digamos se tivesen a mala ocorrencia de pretender cursar unha carreira superior, pois os trastornos aumentarían e a saúde da ousada moza podería quedar comprometida moito tempo. O tan repetido e impagable Maíllo específica máis as causas das doenzas:

“Memorización de volúmenes indigestos y a menudo incomprensibles; obligadas a un trabajo mental para ellas excesivo, que roba riego sanguíneo a regiones orgánicas fundamentales para su porvenir de mujeres, sometidas a insomnios por la urgencia de competir con los muchachos.”

 E aquí rematamos este percorrido a través de textos que exemplifican a concepción que se tiña na ditadura franquista sobre o modelo de muller a implantar en España.

 

Xosé Álvarez Castro

Xosé Álvarez Castro

Historiador

Xosé Álvarez Castro, mestre, profesor de historia (xubilado) .Licenciado en Xeografía e Historia. 

Máster en Educación Ambiental. Fundación Universidad-Empresa. UNED. 

VI premio Galiza Mártir da Fundación Alexandre Bóveda á recuperación da memoria histórica en 2011. 

 Enlace ao Blog de Xosé Álvarez Castro

Pontevedra, catro días de xulio

máis artigos

♥♥♥ síguenos ♥♥♥